Родина
У мене є родина: мама, тато і, звичайно, я
І мама завжди весело казала:
«Ми є сім'я, ми є родина».
Невдовзі й брат у мене появився
І ти сказала: «Це твій менший брат,
Тримай його міцніше, бо ти для нього старший брат!»
А я відповідав: «Навіщо він мені?
Я брата не хотів! Хіба без нього плохо було?
Чи ти мене вже розлюбила, що народила вже його?»
А ти так лагідно казала: «Бо ми ж сім'я, бо ми родина.
Тепер ми стали справжня сила,
Бо так і має бути у родині, де мир панує, щастя і любов».
Та недовго щастя длилось, прийшла і в нашою родину
Ота біда – не стало тата і ти, мов скеля, заніміла,
Волосся враз твоє вже посивіло і губи побіліли,
І посмішка зійшла з обличчя, і лиш уста твої нам
шепотіли:
«Ми все одно сім'я, ми все одно родина.
Ми все пройдем, здолаєм, переможем…
Бо ми є справжня сила».
І, міцно стиснувши нам руки, ти шепотіла настанови:
«Мужайтеся, зростайте, один одного поважайте,
І брат за брата ви тримайтесь, бо ви є рідна кров.
Але й про матір не забудьте, бо я залишилась у вас одна,
Тож ви тепер моє буття і назад для мене вже немає
вороття.
Ти старший брат, а від тепер і батько брату,
Тож захищай його аж до кінця життя,
І будь наставником в тяжкі години, не залишай у скруті й
біді,
Бо ви брати, бо ви є сила, бо ви сім'я, ви рідна кров.
Твої, мамуля, настанови для мене стали як пророцтво.
Я виріс, і пішов я боронити свою країну, матір й брата,
Щоб ви ходили під синім, чистим небом,
І не боялися звуків кулеметів,
Бо якщо не я, то хто вас захистить?
І в тяжкую лихую днину, коли ті гради невгамонні не
змовкають,
Коли так страшно, лячно на війні, я шепочу, як ти колись
шептала:
«Я виживу, я переможу, я все здолаю,
Бо в мене є сім'я, бо в мене є родина,
Мій менший брат, мамуля і, звичайно, я,
Які нестерпно так чекають мого повернення додому,
Що кожну мить мене питають:
«Ти ще довго, ти вже скоро».
А я відповідаю кожний день одне і теж невпинно:
«Ви потерпіть, вже скоро я вернусь,
І заживемо ми, як раніше, у мирі, щасті та добрі,
Бо ми сім'я, бо ми родина, бо ми є справжня сила,
І попереду на нас чекає майбуття!
Любимому синочку
Сьогодні хочу привітати сина з ювілеєм.
І поділитися життєвим досвідом.
Як виростити і виховати дорогу мені дитину,
Тому старалась навчать, виховувать,
Щоб син став вихованим та вченим і шлях собі у майбуття проклав.
Старанно вчила, научала та сіяла добро.
Коли не вистачало сил, то бігала я до керівнички
На індивідуальні бесіди з батьками,
Прохаючи поради та підтримки у нелегкому вихованні сина.
А класна керівничка завжди, будучі привітною,
Вислуховувала, радила і плакала
разом із зі мною за зачиненими дверима.
Тож підтримувала завжди:
Не опускайте руки, потерпіть і все у Вас вийде.
Будуть ще із нього люди.
Головне не забувати щедро сіяти добро у нього,
Щоб воно в землі зростало і на світ божий проростало.
Паралельно розмовляла із моїм сином.
Наставляла, научала, вчила берегти та слухатись матусю.
На що він відповідав:
- Тож вона мене заставляє вчитись, а воно мені навіщо -
Я професором не стану, тож навіщо стільки вчити.
На виховних годинах класна керівничка розповідала про героїв,
Вчила доброті, терпінню, поважати матір й батька,
Ще й плекала в них українську рідну мову.
На батьківських зборах научала, наставляла, як виховувати успішную дитину.
- Будьте прикладом для них, – говорила класна керівничка.
- Більше приділяйте їм уваги, спілкуйтеся, навчайте
І звичайно все в Вас вийде, тільки запасайтися терпінням.
Тож послухавши порад, запасся терпінням, я хутчій додому та і знову за
своє.
Казала керівничка: Треба вчитися, щоб у світі тобі краще тай жилося.
А він своє тороче: Не вийде в тебе з мене професора зліпити.
З мене досить, що вмію я читати та писати та і рахувати гроші.
І знову в суперечках ми гризли разом той граніт науки.
Вчителі теж допомагали наповнювати скриню знань.
Тож вже спільними зусиллями ми здали ЗНО і отримали той атестат.
Відгуляли випускний і син мій до академії вступив.
Я міцно сина на прощання обійняла, поцілувала і дала материнську настанову:
Ти повинен вчитись та розповідати мамі все, як на духу.
Ти зрозумів мене і відпустила у новий етап його життя.
Невдовзі син телефонує мамі і, як слухняний син, доповідає:
Мамуль! У мене все нормально.
Живу я у казармі, казарма, щоб ти розуміла, як двозвьоздочний готель,
Харчуюсь у їдальні, їдальня та, як бенкетний зал.
А страв стільки, що аж очі розбігаються від ізобілля,
Але традиція тут є така, треба їсти дуже швидко
І ще й з товаришем цю пайку розділить.
Але я ж у тебе вихований син, тому традиції всі строго соблюдаю.
А ще у нас біля їдальні тут церквушечка стоїть,
Тож я не забуваю в ній свічечку поставить,
Щоб Бог беріг тобі здоров’є.
Навчаюсь я, мамуля, на чотири – три.
Але ти тільки не хвилюйся, я сесію закрив.
Сплю, спортом я займаюсь, відпочиваю.
Ну, вообщем, мамуль, це не академья, а просто справжній рай.
І тут я зрозуміла, пора вже пиріжки пекти та їхати до сина,
Щоб подивитися на власні очі на справжнісінький той рай.
Приїхала, прийшла на КПП, присіла я на лавку та й сина вже чекаю
І тут мій погляд озирає стенд.
Знайоме вже обличчя і прізвище, як у мого сина.
Підходжу ближче та й читаю «Відмінники у навчанні».
І тут я чую за спиною голос командира:
- Ви що, шановна мамочка, вже й сина не впізнаєте.
Що за мамки такі пішли віднині.
Рожають, а потім швидко забувають, коли вже виростають ті їхнії сини.
А це ж майбутнії герої – Вітчизни захисники.
Ваш син навчається відмінно, хороший друг, товариш вірний,
Всім допомагає у навчанні, але й себе образить не дає.
Гордіться, мамо своїм сином, від Бога він у вас.
Дивлюся я на командира, вирячівши очі, та не можу взять до тями, зрозуміть,
Що той наставник мені розповідає.
Мабуть, мене з кимось переплутав,
Тому що син мій - брехать не буде, усе розкаже, як на духу.
Ледве розібравшись в чому справа, я повернулася додому.
Вже не успіли оглянутись, як син отримавши від американців високу нагороду
«Парашутист відмінник», закінчив академью
І по розподіленню поїхав до частини на військову службу.
І знову, як слухняний син, матусі телефонує:
Мамуль! Частина то суцільний рай.
Тут чистий воздух, трьохразове питаньє,
А вся частина – то куротна зона.
Ну, вообщем, живу я тут немов в раю.
Тож не хвилюйся. Твій син попав в хороші руки.
Невдовзі серце матері щимить.
Пора вже подивитись на той рай, куди потрапив мій синочок.
От напекла я пиріжків та й знов сиджу на КПП, сина піджидаю.
Дивлюся, ідуть його солдатики - я до них:
- А що солдатики рідненькі, як вам тут живеться з новим командиром.
Вони доповідають: командир у нас хороший,
Не п’є, не курить і шкідливих звичок він немає.
Кому грошима допоможе, а кому і добрим словом,
Всім допомагає, нікого він не ображає,
Тож і живеться нам добре – гарний командир,
Але є один недолік в нього – занадто молодий.
- А ви до кого тут прийшли, кого тут виглядаєте?
А жду солдатики я того командира, що занадто молодий.
Зрозумівши, що все добре і роздавши пиріжки, я повернулася додому.
І знову син телефонує мамі: Мамуль! Ти тільки не хвилюйся.
Живу я на секретній базі, іноземну мову тут вивчаю.
Живу в п'ятизвездночном готелі,
Харчуюсь добре, як в шикарном ресторані.
Ну, вообщем, життя на як на курорті.
Через 100 метрів живуть в готелі іноземці.
Ми з ними разом вивчаєм іноземні мови.
Вони – мою, я – їхню.
От тільки перекладачів у нас немає,
Тому спілкуємось як глухий з німим.
А щоб якось розібратися у тіїх мовах,
Приходиться на пальцях фігурки вироблять.
От як скрутив тую фігуру, той зрозумілішою стає та мова іноземна.
Учу старанно всі слова, як ти колись навчала.
- Синок, а чого вчите тільки слова. У нас у школі вчать слова,
А потім з них утворюють речення, а далі з речень складають цілі тексти.
- Та це ж, мамуля, не просто іноземна мова, це мова професійна.
Тому наші старші офіцери нам говорять: Хлопці вчіть слова,
А як доведеться вам тією мовою скористатись,
То так почнете всі слова складати у крилаті вислови,
вислови у цілі тексти, аби не збракло слів.
І так пішло на те вже іноземне вчення, аж сім місяців підряд.
Невитерпіли нерви в мене, не бачити вже сина стільки днів,
Через тую професійну іноземну мову.
- Ну, все синок, я зрозуміла, що треба пиріжки пекти
Та їхати на ту секретну базу, щоб побачити вже сина,
Послухати тую вже професійну іноземну мову і де потрібно підтягнуть.
- Ой, мамулічка, забувсь тобі сказать,
Що післязавтра в нас екзамен. Отож вже скоро будем разом.
- А ти все вивчив, синку, повторив, щоб не завалить екзамен?
- Ну, звісно, мама. Все повчив і повторив:
І летінейшен, і капітейшен і офіцерін не забув.
Я помню, мама, що навчатись треба,- ти казала:
- Знання на плечах не носить.
Ну, все до зустрічі рідненька і брата бережи.
Невдовзі син додому повернувся тай доповідає:
Все здав я на відмінно, екзаменатори залишились довольні.
Сказали, що маю гарну я вимову, тож добре вивчив іноземну мову.
Все відчитавсь синок, як на духу, як того мати йому веліла
Та швидко до дідуся метнувсь.
І тут я бачу краєм ока, що син йому в руці щось простягає.
Тож я худчій до них: Ти що в руці ховаєш, а ну вже покажи?
- То наші справи, тож ми розберемося без тебе, - говорить впевнено дідусь.
- Та ні, показуйте уже, що ви від мене там ховаєте.
І син мій розжимає руку, а там - аж дві медалі:
Одна - Авдіївська медаль за оборону, а інша – за відмінну службу.
- Ти що здурів? Ще злодіїв нам в сім'ї не вистачало.
Де ти взяв, для чого дідові привіз?
А дід відповідає: Ти дочко не сварись, твій син герой – то і медалі то
його.
Та як же так? – питаю. Ти ж мені казав,
Що вчив іноземну професійну мову на секретній базі.
Та і екзамен здав вже на відмінно.
Все зрозумівши і ледь оговтавшись від шоку.
Кажу йому: Давай домовимось надалі,
Будемо жити без тієї іноземної вже мови, щоб я не хвилювалась.
Переговорили, син нібито все зрозумів
Та повернувся до частини знов служити.
Невдовзі, як слухняний син, він матері телефонує:
Мамуль! Ти тільки не хвилюйся.
Живу я на секретнім полігоні.
Живу в баракі, то щоб ти вже зрозуміла як тризвьозночний готель,
Харчуюсь в звичайній я столові, але вибір блюдів – ізобілля.
Ну, вообщем, все нормально, живу як на курорті.
Ти головне не панікуй, а то я добре твою вдачу знаю.
Чуть що за пиріжки і гайда по частини устави нарушати.
Кажу тобі: Учення неважкі.
Надрукували ми мішеньок на аркуші формату А4, хто скільки зміг.
Вийшли в поле, хто стоячи, хто лежачи рівнину оглядає,
Куди мішень формату А4 у полі прикріпить,
Щоб з гранатомету сорокового калібру
Попасти у десяточку, як можна більше раз.
Тож змагаємось потрошки, щоб вміння й навички здобуть.
Ну, вообщем, відпочиваєм на свіжому повітрі і фрукти – овочі дають,
То чим не райське місце, тому пробудемо ми тут зо пару місяцішків.
І тут вже нерви здали в бабки,
Бо і вона так, як і я, вірить у синові байки, що нам переповідає:
- От виростила сина, у всіх нормальні діти,
А твій тільки по курортах та на іноземних тих блюдах.
Тож давай печі вже пиріжки та їдь за сином,
Поки на тих курортах він зовсім не забув все наше – українське.
Пора його женити, щоб все було як в нормальних сім'ях,
щоб все було по-українське.
Нехай дружина вже йому пече оті вже пиріжки
Та до українського його привчає.
Отож, сина ми женили на гарній дівчині,
Але тепер вже і невісточка моя як й я
вже зо чотири роки слухаємо
як люблячий її вже чоловік і мій слухняний син
детально по телефону доповідає все, як на духу,
про ті секретні полігони та про свої курорти.
Вже чотири роки поспіль лишень я чую:
«Мамуль! Ти тільки не хвилюйся. У мене все добре.
Живу як на курорті… Ти тільки бережи себе і мого братішку.
Я скоро повернуся.»
Тож вже чотири роки я виглядаю сина з наступного курорту,
закреслюючи дні в календарі, як дні до дембеля синочка.
Боюсь, що через оті секретні командіровки на оті курорти,
Не дочекаюсь я онуків, щоб їм пекти вже пиріжки,
Бо відчуваю, що втрачаю я майстерність пекти оті вже пиріжки.
Настанова
Із покоління в
покоління так вже повелося
передавати нащадкам
настанови,
щоб їм найкраще вже
жилося.
Ось і мене покликав
батько, щоб настанови передати:
«З важким я серцем
залишаю тебе на самоті.
Від нині тобі
приймати естафету господарювати у будинку.
Тож залишаю
інструменти, щоб ти змогла полагодити в домівці
електрику,
сантехніку, ремонтувати меблі, рубати та пиляти дрова,
усі приладдя для
городу, щоб бур’яном не заростав.
Тож інструменти
бережи та доглядай вже за будинком,
як я робив і тебе
навчив. Тепер вже час і твій настав
всі вміння й навички
примінити.
А також не забувай
мої вірші й картини людям періодично виставляти,
щоб добрим словом
пригадали, бо люди мають здатність забувати,
то ти підтримуй
вічний вогник у серцях людей.
Ну, а як прийде лиха
година і серце туга почне вже розрива,
то ти пиши вірші й
малюй картини. В тебе вийде, я це знаю.
Не хвилюйся я
допоможу, а там відчуєш і біль мене.
Таку батько дав мені
вже настанову,
яку я й досі пам’ятаю і намагаюся виконувати як слід.
А мама все життя себе
картала, яку дать дітям настанову:
Як жити краще по
совісті чи з розумом,
але не змогла знайти
в собі вже сили, щоб розібратися самій,
як поділити неділиме
і об’єднати вже розділене,
щоб два шляхи не
заростали, а сходилися в одне.
Тож мама вирішила
мудро поступити,
і дала замість
настанови лише напутнє слово:
«Я у добрі тебе
ростила, вмивала чистою водою, знання тобі дала,
виховала мудрість,
чесність, справедливість,
тож ти вирішуй вже
сама,
як краще тобі жити
буде – по совісті чи з розумом,
бо мені не вистачило
часу
протягом усього життя
у цьому розібратись.
Не вистачило мужності
з дітьми поговорити,
все думала, що
встигне, але доля невблаганна.
Не можна відкладати
те, що треба зробить сьогодні.
З тих пір пройшов вже
рік, як я і в сніг, і в дощ,
і в завірюху, і у
спеку біжу до мами на могилу,
щоб почути від неї
настанову:
«То як же жити мені
далі, мамо, по совісті чи з розумом?
Як мені самій вже
розібратись, та ще і дітям передати настанову,
щоб вони жили щасливо».
У Бога є завжди два
шляхи: одним підеш, тож інший заросте.
Бог янголам також
надав лише по два крила, і об’єднав їх в одне ціле,
бо на однім крилі не
можна взлетіти в небо.
Так совість і розум
Бог послав на землю жити разом,
але вони давно вже
роз’єднались.
Про совість всі давно
забули. Вона давно стоїть в печалях і сльозах
пред Богом на
колінах, благаючи пощади для наступних поколінь.
А розум той блукає
світом. Живе в достатку, купається в розкошах,
керує світом. Йому
вже байдуже, що совість і розум не перетнуться
на одній стежині, щоб
об’єднатися в одне ціле неподільне.
Вже діти почали казати: «Жити краще з розумом,
а совість давно вже стала тягарем.
Життя по
совісті – лише сплошніє злидні».
То ж як же дітям
пояснити, що совість й розум завжди разом жили,
але люди умудрились
їх вже розлучити.
Кожний з нас за все
життя навчився наодинці
мовчать, терпіть,
страждать, натомість розучився
розмовляти один з
одним, не вистачає часу,
тож і втрачає
здатність говорити,
а значить і втрачаєм
зв’язок між поколінь.
Тож скоро не зможемо
пригадати як звали маму й батька,
і яке ім’я дали своїм синам і дочкам.
Тому вже від тепер
потрібно починати говорити, не мовчати,
щоб вистачило часу об’єднати розум й совість,
щоб нашим дітям не
прийшлося вибирати,
як їм жити далі – по
совісті чи з розумом,
щоб об’єднати
покоління і вічну пам’ять зберегти
про свою сім’ю, родину, рід, бо ми єдиий вже народ,
який зветься українці!
Комментариев нет:
Отправить комментарий